Vertrouwenspersoon
De aanwijzing van een vertrouwenspersoon is verplicht voor werkgevers die 50 of meer werknemers tewerkstellen.
Voor werkgevers die minder dan 50 werknemers tewerkstellen is de aanduiding van een vertrouwenspersoon een mogelijkheid. Enkel wanneer alle leden van de vakbondsafvaardiging, of bij afwezigheid hiervan, alle werknemers, hierom verzoeken, zal deze werkgever hiertoe verplicht zijn.
Deze persoon bekleedt deze functie naast zijn of haar gebruikelijke werk. Hij of zij vangt de werknemers op die van mening zijn dat ze het slachtoffer zijn van psychosociale risico’s op het werk (geweld, pesterijen, ongewenst seksueel gedrag, conflicten op het werk, enz.) die zich kunnen manifesteren in stress en burn-out.
Gewoonlijk maken vertrouwenspersonen deel uit van de onderneming en hebben ze een grondige kennis van de interne werking. Ze zijn het aanspreekpunt in de ‘eerste lijn’.
Vertrouwenspersonen zijn gebonden aan het beroepsgeheim. Ze geven advies en zoeken samen met de personen in kwestie naar oplossingen. Ze kunnen een verzoening organiseren of informele procedures instellen die voorzien zijn in de wet.
Hoe vind je ze?
Zijn/haar naam moet in het arbeidsreglement vermeld staan en meegedeeld worden in de onderneming. Deze gegevens moeten zichtbaar zijn op één of meerdere plaatsen die gemakkelijk toegankelijk zijn voor de werknemers, zoals het intranet, het cafeteria, …